Błędy Radaru

Policjant w SamochodzieWprowadzenie:

Musiałem to przetłumaczyć bo ignorancja policji w Polsce co do poprawnego używania radarów jest porażająca. Ręce i nogi się uginają jak się słyszy kompletne idiotyzmy wypowiadane w mediach czy dokumentach i zeznaniach sądowych na ten temat, często przez policyjnych „ekspertów” i nie tylko. Jak najwyżsi rangą „inspektorzy” od ruchu drogowego nie mają o tym zielonego pojęcia, to czego należy oczekiwać od typowego „funkcjonariusza”?

Departament Transportu i Bezpieczeństwa Drogowego USA opracował podręcznik na podstawie którego szkoli się policjantów w USA w używaniu radarów. Podręcznik ten ma 342 strony, mam go i użyję w późniejszych artykułach. Ale zacznijmy od uproszczonej wersji niektórych informacji z tego podręcznika, opracowanej dla policjantów w Teksasie. Obrazki tam użyte są o wiele prostsze, łatwiejsze do użycia w artykule.

W USA, pomimo długich obowiązkowych szkoleń, szacuje się że do 30% mandatów jest wystawionych niesłusznie. W Polsce, bez takich szkoleń, z o wiele gorszym sprzętem (np. bez Doppler Audio) i naciskami na wyrabianie normy mandatów, należy oczekiwać 60% albo i więcej kompletnie niesprawiedliwych mandatów.

Niniejsza „skrócona” instrukcja jest używana powszechnie przez wszystkich w USA, w tym np. producentów radarów policyjnych i prawników.

Departament Bezpieczeństwa Texasu opracował szczegółowy podręcznik w oparciu o testy federalne. Ostrzega się tam operatorów: „… radar nie generuje fałszywych wyników. Za każdym razem kiedy odczyt się pojawia, radar wykrył sygnał. Operator radaru musi być obeznany z sytuacjami które mogą skutkować w błędnych odczytach.” Jeżeli operator nie wykryje błędu, mandat będzie wystawiony niesprawiedliwie.

Oto błędy wyszczególnione przez podręcznik w Teksasie:

1. Błędy Ustawiania Anteny

Wiązka radarowa przemieszcza się po linii prostej, nie zginając się wzdłuż zakrętów ani nie śledząc konturu drogi. Jeżeli antena nie jest skierowana poprawnie, może się wydawać że mierzy zbliżający się pojazd a na prawdę mierzy inny samochód w tle.

2. Błąd patrzenia w dal

Nawet kiedy operator ustawi antenę poprawnie, radar wciąż jest podatny na błędy patrzenia w dal. To jest spowodowane tym że radar omija małe odbicie z przodu a czyta większe odbicie z tyłu. Ten błąd jest o tyle zdradliwy że niezbyt dobrze wyszkolony operator zakłada że to się nigdy nie może zdarzyć.

Instruktorzy w Teksasie ostrzegają: „To szeroko rozpowszechnione błędne wyobrażenie że odbity sygnał odebrany przez antenę radaru będzie zawsze od pojazdu najbliższego anteny. Zdarza się, w związku z warunkami na drodze, ze najbliższy pojazd nie generuje najsilniejszego sygnału zwrotnego.

Dowody potencjalnego rozmiaru problemu z tym błędami pojawiły się w czasopiśmie „Car and Driver” (Październik, 1979). Autor zmierzył efektywny zasięg radaru policyjnego Kustom Signals KR11 przy użyciu go naprzeciw różnych pojazdów. Typowy mały sedan nie pokazał się na radarze do momentu kiedy był mniej niż 1200 stop (365 m) od anteny, ale ten sam radar odczytał ciężarówkę Ford 9000 z dystansu 7600 stop (2316 m). To pokazuje jak powszechne na drodze pojazdy odbijają mikrofale w różny sposób.

Instruktorzy w Teksasie potwierdzają ten problem z radarem, twierdząc ze: „Rozsądnie podchodząc do sprawy, można powiedzieć że odczyt który otrzymacie może być pomiarem większego, lepszego celu ¾ mili (1207 m) dalej na drodze.”

3. Błąd Interferencji od innych samochodów

„Interferencja samochodów” ma miejsce kiedy ruchomy radar jest użyty wśród samochodów. Na przykład, samochody naprzeciwko mogą zdezorientować wyliczoną prędkość radiowozu. Radar w ruchu kalkuluje prędkość mierzonego celu poprzez odejmowanie prędkości radiowozu od prędkości z sygnału odbitego od zbliżającego się celu. Dlatego, wszystko co daje niskie przybliżenie prędkości radiowozu automatycznie skutkuje w wysokim odczycie prędkości celu.

Teksas mówi swoim operatorom: „…sytuacja staje się bardziej krytyczna kiedy różnica prędkości radiowozu i pojazdu interferencji jest 5 do 10 mil na godzinę. Cel poruszający się z prędkością 61 mil na godzinę może być odczytany jako 66-71 mil na godzinę. Takie różnice są o wiele trudniejsze do wykrycia na oko.”

4. Błąd Cosinusa

Błąd cosinusa powoduje podobny rezultat do błędu interferencji, z tym ze nie potrzeba do tego dodatkowych pojazdów. Stacjonarny przydrożny obiekt, taki jak budynek, maszyna budowlana, a nawet znak dają o wiele lepsze odbicie mikrofal niż pozioma droga. Dlatego radar użyje to odbicie do obliczenia prędkości radiowozu.

Gdyby ten odbijający obiekt był umieszczony bezpośrednio na wprost, na ścieżce kolizji, uzyskana tak prędkość radiowozu byłaby wystarczająco poprawna. Ale im dalej ten obiekt jest od prostej linii do celu, tym niższe będzie przybliżenie prędkości radiowozu. To prosty problem trygonometryczny związany z cosinusem kąta między celem a odbijającym obiektem stacjonarnym, stad nazwa Błąd Cosinusa. Skoro Błąd Cosinusa oznacza że uzyskuje się prędkość radiowozu niższa od prawdziwej, rezultatem jest podniesienie odczytanej prędkości mierzonego obiektu.

5. Błąd Podwójnego Odbicia

Mikrofale łatwo się odbijają. To jest właśnie to co umożliwia budowę radaru. Ale operator musi być świadomy różnicy pomiędzy zwykłym odbiciem a złym odbiciem. Duże obiekty takie jak ciężarówki są bardzo efektownymi obiektami odbijającymi, i zdarza się ze wiązka radaru odbije się od kilku ruchomych ciężarówek naraz, co zawsze skutkuje w błędnym odczycie.

6. Błąd Odbitej Wiązki

Skoro mikrofale się tak łatwo odbijają, instruktorzy z Teksasu zalecają ostrożność, nawet podczas montowania anteny wewnątrz radiowozu. Twierdza, że możliwe jest uzyskanie ścieżki odbić poprzez lusterko wsteczne która będzie skutkować odczytami z pojazdów za radiowozem kiedy antena jest skierowana na wprost. Te pojazdy za radiowozem mogą się przybliżać albo oddalać, skoro radar nie rozróżnia kierunku.

7. Błąd Znaku Drogowego

Łatwość odbijania się wiązki mikrofal oznacza że znaki drogowe także są źródłami błędów.

8. Błąd Interferencji Radiowej

Wedle szkolenia w Teksasie, „Radia UHF teraz w użytku mogą zmusić radar do wskazywania różnorodnych wyników podczas transmisji albo podczas naciskania przycisku nadawania. Transmisje radia CB wewnątrz radiowozu mogą powodować zjawy (błędne pomiary nieistniejących obiektów)”. Dlatego zaleca się aby niczego nie transmitować przez radio podczas namierzania celu.

9. Błąd Interferencji Wiatraka

Kiedy antena jest zamontowana wewnątrz radiowozu, szkolenie w Teksasie mówi ze: „Radar będzie miał tendencje do odczytywania pulsu silnika wiatraka (klimatyzacja, ogrzewanie, albo odmrażacz).” Instruktorzy kontynuują jednakże i mówią że odczyt prędkości wiatraka zniknie kiedy pojawi się cel i że prędkość wiatraka nie wpłynie na odczyt prędkości celu.

Jednakże, w przypadku ruchomego radiowozu, mówią oni że: „Czasami stała prędkość wiatraka pokona odczyt prędkości samochodu uzyskanej z odbicia od drogi.” Kiedy to się zdarzy, fałszywy odczyt prędkości z wiatraka zastąpi prędkość radiowozu w obliczonej prędkości celu z ruchomym radarem. Skoro obliczenia dotyczą odejmowania prędkości radiowozu od prędkości zbliżającego się obiektu, jeżeli prędkość wiatraka jest mniejsza niż prędkość radiowozu, wtedy wyświetlona prędkość będzie błędnie wysoka.

To tłumaczyłem Ja. Wujek Faza. Jakiś Lepszy Cwaniak. Taki co angielskim biegle nawet włada.

reklama:
SquareAd_10fps

Opublikowano w Pretorianie i oznaczono , , , . Bookmark permalink.

17 komentarzy

  1. Pingback: Zabierz Biurwom Kasę. Jeździj Wolno!!! | Opowieści Wujka Fazy

  2. nowy81 pisze:

    Nie rozumiem tego artykułu i tak 99,9 % kierowców nie jezdzi zgodnie z przepisami jeżeli chodzi o predkosć 🙂 wiec po co na siłe udowadniać że tak nie jest.

    • faza pisze:

      A 99,9% policjantów ma prawo w… . A to prowadzi do czego?

      Nikt nigdy wojny ze społeczeństwem nie wygrał. Dlatego budżetowanie wpływów z mandatów to kompletny debilizm i przestępstwo które powinni protestować sami policjanci.

  3. Bolo pisze:

    Rzeczywiście, opowieści wujka. Z dupy artykulik i bajanie o bzdurach.
    Oczywiście w Polsce są takie same radary jak w USA używane i każdy błąd jaki robią policjanci w USA jest powielany przez policjantów w Polsce. Tak, jasne. A o laserowych wujo słyszał ?
    No i oczywiście użyteczność tych wypocin jest rewelacyjna, można sobie wydrukować i pokazać w czasie kontroli policyjnej, nie ?

    A może jakiś artykulik jak jeżdżą polscy kierowcy ? A raczej banda psychopatycznych baranów zwących się kierowcami ? Ja codziennie jadąc do pracy widzę i myślę że niektórzy powinni dostawać po parę mandatów dziennie ot tak, na uspokojenie. No ale akurat tyle policji na drogach niestety nie ma i mogę sobie tylko pomruczeć pod nosem.

    • faza pisze:

      1. Podręcznik mówi specyficznie o radarach Dopplera, których się używa tysiące w Polsce. Fotoradary to też radary Dopplera i część opisanych problemów dotyczy także ich.

      2. Laserowe mierniki też maja swoje problemy – ale mniej niż radary Dopplera. Przede wszystkim są uciążliwe do użycia bo wymagają celowania.

      3. Radary używane w Polsce maja sfałszowane Świadectwa Legalizacyjne. Sam złożyłem w tej sprawie zawiadomienia do prokuratury.

      4. Wiem w czym problem na drogach. Sam wielokrotnie np. bylem niemal zepchnięty do rowu przez idiotów którzy wyprzedzają na trzeciego. Ale właśnie o to chodzi aby radary nie były wyłącznie idiotyczna loteria w celu zbierania kasy – tak jak dzisiaj są.

      5. Główny problem w Polsce to stan dróg – i np. ciezki ruch międzynarodowy który odbywa się w terenie zabudowanym, kilka metrów od szkół. Akcyza na paliwo powinna być w całości przeznaczona na drogi a nie np. biurwy.

      • maczor pisze:

        Witam, mógłbyś rozwinąć temat fałszerstwa świadect legalizacyjnych?

        • faza pisze:

          Sprawa w prokuraturze od ponad 6-ciu miesięcy. Nie pisałem detali bo nie chciałem im zawiązywać rąk.

          Ale, skoro to się ciągnie tak długo (spór kompetencyjny który prokurator powinien zrobić co), to chyba pora zacząć o tym mówić. Historia była częściowo ujawniona w mediach, ale tylko częściowo.

          Dostawca Alfa-Romeo dla policji a potem inni chcieli zaoszczędzić trochę kasy i zamiast kupować ISKRY u polskiego dystrybutora firmy SIMICON, sprowadzili je z trzeciej reki z Ukrainy. Problem polega na tym że te dla Ukrainy nie spełniają polskich wymagań odporności na zakłócenia, (o czym Simicon oficjalnie poinformował wszystkich) i co tez można wyczytać w oryginalnym podręczniku urządzeń które Simicon ma na swojej stronie po rosyjsku i po angielsku.

          Napisaliśmy o tym tutaj:

          http://damskomesko.pl/2012/11/niedopatrzenie-czy-przekret-na-niewyobrazalna-skale/

          Wtedy, myślałem ze to było nieświadome niedopatrzenie GUMu. Teraz mam dokumenty (kopie w prokuraturze) które wydają się świadczyć o tym że o wszystkim wiedzieli od początku, próbowali negocjować zatuszowanie sprawy a potem zaczęli grozić dystrybutorowi aby siedział cicho, a policji kazali się upierać w sądach że wszystko jest w porządku.

          Nie chodzi o jakąś bezsensowna formalność tylko o wydanie Świadectw Legalizacyjnych urządzeniom które np. blisko telefonu komórkowego albo linii wysokiego napięcia będą pokazywać błędne pomiary.

    • JAcy pisze:

      Tylko karać…a może by tak porządne drogi budować kilku pasmowe?
      Większość dróg krajowych w tym kraju prowadzi przez tereny zabudowane co 5km,jazda kurczowo trzymając sie przepisów to jakaś paranoja.Przejazd 100km zajmuje 2h! Porównaj ilu debili w Polsce jeździ autostradami a ilu krajowymi.Nie ma dróg i to jest powód wypadków i łamania przepisów.

      • faza pisze:

        Problem jest większy niż brak pieniędzy na drogi. To świadoma polityka kombinowania przez decydentów aby być w stanie wlepiać mandaty a nie robić cokolwiek konstruktywnego.

        Np. wylot z Warszawy na Radom. Po 2 albo 3 pasy w każdym kierunku. Ograniczenie 50 km/h – czyli to samo co na 1 i pól-pasmowej drodze gminnej. Dobra – załóżmy ze dbają o bezpieczeństwo pieszych na przejściach. Ale dlaczego nie wybudowali kładek? To samo dotyczy wjazdów na ta drogę. Chyba celowo nie wycinają krzaków przy wjazdach aby nie było widoczności i były wypadki.

        Upieranie sie na jeździe na tej drodze 50 km/h to dopiero stwarza niebezpieczeństwo bo sznur TIRow będzie cie wyprzedzał. Wiem – bo próbowałem tam jechać 50 km/h.

        Dlatego kierowcy muszą używać CB i innych narzędzi aby bronic sie przed systemem co potem powoduje ze zdesperowani policjanci muszą kombinować jak tu komuś coś wlepić aby wypełnić normę.

        Dlatego w Polsce dostaje sie mandaty nie za niebezpieczna jazdę a za np. rozmawianie z dziećmi zamiast słuchania radia CB.

  4. faza pisze:

    Odpowiadając na kilka pytań zadanych na wykopie.

    1. Wszystkie opisane błędy pojawiają się z radarami ISKRA i Rapid których bezwzględnie nie powinni używać nie przeszkoleni o tych problemach policjanci.

    2. Amerykańskie radary maja Doppler Audio i to jest najważniejsze narzędzie które pozwala na wykrycie tych błędów.

    3. Prawo większości krajów zachodnich ZABRANIA karania kierowców na podstawie pojedynczego pomiaru impulsowego. A w Polsce to norma – kompletna patologia która doprowadziła do tego ze kierowcy słusznie uważają radary za idiotyczną loterię.

    4. Cyfrowe przetwarzanie sygnału pozwala na wykrycie tylko części tych błędów. Jak trudne to jest można sie samemu przekonać słuchając Doppler Audio z amerykańskich radarów. Link do dyskusji Doppler Audio jest w artykule. W o wiele prostszych sytuacjach niz to co sie dzieje na polskich drogach, amerykańskie radary pokazują 30% odczytów jako wątpliwe (mrugający wyświetlacz).

    5. O wiele droższy radar z modulowana wiązką mógłby wyeliminować część tych błędów, ale sie ich jak dotąd nie stosuje. W wielkim uproszczeniu, radar Dopplera fundamentalnie tylko mówi ze coś, gdzieś jedzie z taką a taką prędkością, przy czym coś może tez byc losowym odbiciem mikrofal albo zakłóceniem elektromagnetycznym. Radar z modulowana wiązką odczytuje dla każdego „cosia” nie tylko prędkość cosia ale też jego odległość.

  5. Maciej pisze:

    A tak przy okazji to instrukcje do radarów stosowanych w polsce można znaleźć tutaj

    http://www.dompokus.pl/fotoradary/

    Miłej lektury 🙂

    • faza pisze:

      Właśnie próbowałem je znaleźć w związku z moim doniesieniem do Prokuratury na Główny Urząd Miar.

      Mam dowody (w postaci pism od i do GUMu) że GUM świadomie poświadczał nieprawdę wydając Świadectwa Legalizacji urządzeniom które nie spełniają podstawowych wymagań.

      Główny problem jest taki ze GUM wydaje te świadectwa bez wykonywania kluczowych pomiarów i sprawdzeń wymaganych przez prawo. To, prawdopodobnie, dotyczy nie tylko wszystkich radarów, foto-radarow ale i prawdopodobnie alkometrów.

      To oznacza że wszyscy, w tym Skarb Państwa byliby 1000 razy bardziej bezpieczni gdyby ktoś ta instytucje natychmiast zlikwidował.

  6. KOSMO pisze:

    Prosty przykład łamania prawa przez osoby, które jego przestrzegania kontrolują: Wczoraj przy wyjeździe z pewnej miejscowości wyprzedził mnie samochód policji (nie jechał na sygnale) więc postanowiłem jechać za nim. W terenie niezabudowanym pomiędzy miejscowościami jechałem za nim 140 a przez kolejną miejscowość 100 km/h.
    To zapewne nie jest pierwszy i nie ostatni przykład tego typu.

  7. bartek pisze:

    wujku podrzuć poproszę jakieś dokumenty świadczące o tych podrabianych legalizacjach, za 5 dni mam sprawę w sądzie, to mogłoby dodatkowo wspomóc moje działania podważające wiarygodność działań policji
    z góry dzięki

    • faza pisze:

      O jakim radarze mówimy? Najlepiej gdyby był numer seryjny urządzenia. Powinien być na dokumencie legalizacji dostarczonym wraz z aktem oskarżenia do sądu.

      Iskra? Rapid?

      Pomiar z reki czy w ruchu?

      To co ja mam gotowe dotyczy tzw. wyrobów iskro-podobnych z numerami fabrycznymi kończącymi sie na D. Dystrybutor opublikował listę jednych radarów które nie nie mają sfałszowanej legalizacji na ich stronie. Jeżeli to była ISKRA i pomiar nie był w Warszawie albo okolicach to niemal na pewno mamy do czynienia z ISKRA z lewymi papierami.

      21.09.2011
      Lista 18 sztuk mierników w policyjnych Alfach Romeo 159

      Lista 18 sztuk Przyrządów do pomiarów prędkości ISKRA-1, odebranych przez Komendę Główną Policji, będących na wyposażeniu samochodów Alfy Romeo 159. Pozostałe 102 szt. pojazdów wyposażono w radary „iskro-podobne”, które nie powinny być używane w Polsce, ponieważ nie spełniają wymogów Zatwierdzenia Typu.

      1395/2010
      1396/2010
      1397/2010
      1398/2010
      1401/2010
      1402/2010
      1403/2010
      1404/2010
      1405/2010
      1406/2010
      1407/2010
      1408/2010
      1409/2010
      1410/2010
      1411/2010
      1412/2010
      1413/2010
      1414/2010

      http://www.videoradar.eu/aktualnosci.html
      http://www.auto-swiat.pl/1-czy-policyjne-zabawki-maja-odpowiednie-homologacje

      p.s. Mam o wiele więcej ciekawych materiałów niż te dostępne w prasie.

  8. Katrin pisze:

    Hace unos años con la llegada de las compañías bajo coste, estas ofrecían, prácticamente siempre
    y en toda circunstancia, los vuelos más económicos.
    Tree House , situado en el Cobijo Nacional de Vida Silvestre Gandoca-Manzanillo de Habitaciones con deliciosa decoración francesa, más de diez restaurantes y mucho encanto en uno de los hoteles más característicos y identificables
    del Strip.

Pozostaw odpowiedź RC Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uwaga: Jeżeli odpowiadasz na inny komentarz, naciśnij "Odpowiedz {autor} ↵" przycisk!
Przydatne Funkcje HTML:
<blockquote> Cytowany Fragment </blockquote>
<a href="URL Linku"> Opis Linku </a>